“Waaróm was dat?”

De allereerste keer dat ik als professional (weliswaar stagiaire) een bedrijf moest portretteren, herinner ik me nog als de dag van gisteren. Inmiddels weet ik, dat wat er die dag gebeurde, ’klassiek’ is.

Nog bij het uitwisselen van formaliteiten, liet de eigenaar mij weten dat hij geen idee had waarover hij moest gaan vertellen. Hij deed wat hij deed, hield niet van opschepperij en vond ISO 9200 flauwekul want ‘het leveren van kwaliteit is ons motto’ (in Nederland was zojuist  ISO 9200 geïntroduceerd). Verder was ik van harte welkom.

Op mijn eerste vragen antwoordde hij voortdurend met ’tja’, ’ach’ of hij herhaalde wat hij bij onze kennismaking had medegedeeld. Ik zag het verhaal niet van papier komen. Zou ik met lege handen naar mijn opdrachtgever terug moeten? Vertwijfeld riep ik uit: “Maar, u bent toch ooit begónnen? W a a r ó m   w a s   d a t  ?” Daar had de man niet van terug.

Twee uur later ging ik met een mooie corporate story naar huis. Ik wist precies in welke behoefte zijn bedrijf voorzag, waarom hij werkte zoals hij werkte en wat het was dat klanten steeds terugbracht. In termen van vandaag: de ’why’ en de ’waardepositie’ waren volkomen helder.

Zo heeft elke organisatie of professional een eigen verhaal dat (toekomstige) klanten willen maar ook moeten kennen. Het geeft de doorslag om juist voor úw bedrijf te kiezen. Toch hebben opvallend veel bedrijven (nog) geen corporate profiel op hun website, omdat zij ten onrechte denken geen (goed) verhaal te hebben. Maar: élk bedrijf, groot of klein, ‘koninklijk’ of start-up, heeft een verhaal. Laat het voor u werken!  Ik werk graag met het business model canvas van Osterwalder, omdat de klantbelofte volkomen duidelijk moet zijn in de corporate story. Ik praat graag met u verder!

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *