‘Over ons’, de belangrijkste pagina van uw website

Als ondernemer staat u achter uw product of dienst. U bent trots op uw bedrijf. En als dan een krant of vakblad belt met het verzoek uw bedrijf centraal te zetten in een bedrijfsreportage, bent u ingenomen met die (gratis) aandacht. Helaas is het aantal kranten en (vak)tijdschriften sinds 2000 drastisch verminderd, en daarmee ook de kans op deze welkome free publicity. Is dat jammer?

Minder media maar meer kansen
Welnee. De huidige informatiemaatschappij biedt ondernemers meer dan ooit kansen om te laten zien wie zij zijn, hoe ze werken en wat hun bedrijf zo bijzonder maakt. Ondernemers zijn nu zélf immers uitgever: zij huren zélf de mensen in die over hun bedrijf schrijven en zij kunnen dit profiel zélf op de eigen website publiceren.
Opmerkelijk genoeg laat de rubriek ‘over ons’ doorgaans bar weinig zien over de mensen achter het bedrijf, terwijl dit de meest gelezen rubriek van de website is! Zeker in een vragersmarkt is het belangrijk dat ondernemers potentiële klanten met meer zaken verleiden dan alleen hun goede product of dienst.

Laat zien wie u bent!
In de huidige informatiemaatschappij willen mensen weten wie u bent. Met een corporate story geeft u zelf vorm aan het verhaal dat medewerkers en relaties over uw bedrijf vertellen. Bij de een begon dit verhaal eeuwen geleden, bij de ander gisteren. Hoe dan ook, élk bedrijf weet wat het wil, heeft een missie en een motief. Een corporate story versterkt uw merk. Wat is uw verhaal?

 

Vergeet úw bedrijf niet!

De verhalen op deze website zijn geschreven door Florine Koning van Scripteq Communicatie in Den Haag.

De meeste verhalen schreef ik rond de eeuwwisseling, voor verschillende tijdschriften. Aan de lengte is te zien dat er sindsdien heel wat is veranderd: waar het in 1999 nog gewoon was om een bedrijf in 1.800 woorden te portretteren, vinden we nu 900 woorden al ‘heel wat’. Ik heb de verhalen in hun oorspronkelijke – lange – vorm online gezet.

Ik ben opgeleid als his­toricus (Universiteit Leiden) en werkzaam als senior communicatie­adviseur en copywriter voor Scripteq, een communicatiebureau dat bedrijven adviseert hoe zij zich in de 24/7 informatiemaatschappij optimaal kunnen profileren aan de hand van een sterk bedrijfsmerk. Scripteq bouwt elke communicatiestrategie op vanuit het unieke bedrijfsverhaal.

Corporate story
Een corporate story geeft een onderneming een gezicht. Het is een verhaal over vakmanschap, bedrijfsvoering, historie en ambitie. Anonimiteit verbindt niet, een goed verhaal wel.

Elk bedrijf heeft is een verhaal. Groot of klein, ‘koninklijk’ of start-up: Ik schrijf uw corporate story graag.

Corporate history (bedrijfsgeschiedenis)
Ook een bedrijfsgeschiedenis is een uitstekend middel ter versterking van de merkidentiteit van een onderneming. Het verhaal vertelt waar een onderneming voor staat en voor gaat. Een bedrijfsgeschiedenis kan in allerlei vormen verschijnen: boek, brochure, magazine, krant, tentoonstelling, blog of website. Maar u kunt ook denken aan een time-line op uw website, een bijzondere gebeurtenis als teaser op uw visitekaartje of een geschiedenisverhaal als onderdeel van een bedrijfspresentatie. Vraag gerust meer informatie!

Relatiemagazines: een pleidooi voor print

Wat doe je aan het einde van het jaar en wat doe je als je je bedrijf van Rotterdam naar Den Haag hebt verhuisd? Dozen uitpakken, opruimen, archiveren. Al doende kwam ik een enorme stapel relatiemagazines tegen die ik samen met Helene de Bruin maakte voor dealers van Volkswagen en Audi, rond het jaar 2000, in opdracht van Goo Media. Ik verzorgde ook de redactie van gelegenheidsbladen voor de gemeenten Alkmaar en Rijnsburg, het Mondriaan College en de GGZ in Noord Nederland.

Internet en sociale media hebben de manier waarop wij communiceren totaal veranderd. In de eerste fase van de digitale revolutie werd vaak geroepen: ‘print is dood’. Inmiddels is er meer nuance en erkent men de waarde (weer) van good old print, van een kleurig magazine in de showroom of op de leestafel, van een jubileumboek als relatiegeschenk. Klanten pakken het op, houden het vast: printmedia maakt blijvende indruk. Wát een krachtig communicatiemiddel!

Scripteq Communicatie is gespecialiseerd in de profilering van (familie)bedrijven en professionals. Heeft u uw bedrijf net gestart? Gaat u verbouwen of verhuizen? Opent u een nieuwe vestiging? Komt er een jubileum aan dat u niet ongezien voorbij wilt laten gaan? Denk eens aan printmedia. Bel of mail ons, wij denken graag mee.

 

Een dikke bedrijfsgeschiedenis van dikke truien: Dale of Norway

Dale of Norway maakt dikke truien en heeft een al even dikke geschiedenis. Dat laat het Noorse bedrijf, dat in 1872 startte in het Noorse plaatsje Dale, graag op zijn nieuwe website zien. We leren hoe founder Peder Jebsen zich in Engeland bekwaamde in de modernste fabricagetechnieken van wol om in Noorwegen zijn imperium te starten.

Een paar kolommen tekst en een handvol schitterende foto’s maken duidelijk hoe innovatief Dale of Norway al bijna anderhalve eeuw is. Read more

Bedrijfsgeschiedenis en Volkswagen: “Meer van hetzelfde”

 

Bedrijven die al langer bestaan, kunnen hun geschiedenis inzetten ter promotie van hard nieuws. Een mooi voorbeeld is Volkswagen, dat bij de promotie van zijn nieuwe Transporter teruggrijpt op het roemruchte verleden van dat beroemde ‘busje’. De slogan is al even goed als de vormgeving: “Méér… van hetzelfde.” Kijk en oordeel zelf. Let op: je moet door de visual heen ‘klikken’. 

Laat uw bedrijfsgeschiedenis voor u werken!

Wij adviseren graag hoe u zich in de 24/7 informatiemaatschappij optimaal kunt profileren aan de hand van een sterk bedrijfsmerk. Duidelijkheid over de identiteit is de basis van een krachtig merk. In onze visie zijn het bedrijfsverhaal (corporate story) én de bedrijfsgeschiedenis (corporate history) perfecte middelen voor de branding van uw bedrijf. Alle unieke kenmerken van uw organisatie komen hierin tot leven.

5 Visuele alternatieven voor (lang) lezen

5_half_contentmarketingVolgens het Sociaal Cultureel Planbureau las 50% van de Nederlandse bevolking in 2013 nog geen 10 minuten per dag. ‘Kijken’ is de populairste media-activiteit. Voor wie niet lang lezen wil, zijn er visuele communicatiemiddelen.

1. Cartoons
Een cartoon vult de pointe niet voor je in, maar laat de crux juist weg. Als lezer participeer je dus zélf, de cartoonist zet je aan het werk om de clou te begrijpen. In zijn onvolprezen boek ’Een opgeruimde geest’ legt neurowetenschapper Daniel Levitin uit dat je de boodschap hierdoor juist goed onthoudt omdat de cartoon hersenwerk vereist.

2.Stripverhalen
Hoe anders is dat met een stripverhaal, waarin het ene plaatje het andere schematisch volgt en alles is ’uitgetekend’. Dit vereist maar weinig actieve inspanning van de lezer. Toch worden strips tegenwoordig veelvuldig ingezet om ingewikkelde of pijnlijke geschiedenissen aan jongeren te vertellen, zoals het leven van Anne Frank of de dekolonisatie van Nederlands-Indië. Dat de lezer een passieve rol heeft, betekent niet dat een stripverhaal minder goed communiceert dan een cartoon. Een strip is immers een verhaal met personages, emoties en ontwikkelingen en juist daardoor blijft de boodschap goed hangen. Er zijn bibliotheken volgeschreven over de communicatieve waarde van (corporate) storytelling.

3.Infographics
Infographics vereenvoudigen complexe of omvangrijke informatie. Het is de bedoeling dat de lezer de informatie ’in een oogwenk’ begrijpt. Toch is het niet erg als dat niet meteen gebeurt en de lezer moet participeren (zijn hersens moet laten werken, zie cartoon) om de informatie te doorgronden. Maar duurt het te lang (en de lezer bepaalt!), dan is de infographic zijn doel voorbijgeschoten.

4. Animaties
Dan hebben we animaties, in feite een geanimeerde infographic maar dan met narratieve kenmerken (net als het stripverhaal). Een animatie heeft een verhaallijn, een spanningsboog en elementen zijn ‘karakters’ met eigenschappen. Doordat een animatie een verhaal vertelt, hoe kort ook, zal de kijker de boodschap goed onthouden.

5. Video’s
Ten slotte is er de video, een medium dat maar al te vaak verkeerd wordt ingezet. Wil je leren hoe je een stopcontact plaatst of een tafel in elkaar zet? De instructievideo legt het je, stap voor stap, uit. Fantastisch! Had het verhaal ook in 3 zinnen en 5 bullets verteld kunnen worden? Dan neemt de video onnodig veel tijd in beslag van de lezer, die dat  al na 6 seconden door heeft. Zap. Doel gemist. Steeds vaker zie je dat websites bezoekers de keuze geven de informatie ofwel per video tot zich te nemen, ofwel – old school – te lezen. Een goeie oplossing.

Tekst als gids of aangever
Hoe moet dat nou als de Nederlander (zal het elders anders zijn?) steeds minder leest? In al deze visuele communicatiemiddelen, uitgezonderd de video, functioneert tekst nog steeds als gids of als aangever van de pointe. Dát is nog eens een hoofdrol!