Koninklijk familiebedrijf Wesseling Logistics
Marcel Wesseling en zijn zwager Wilfred van Wattum zijn eigenaar van Wesseling Logistics in Sassenheim. Een koninklijk familiebedrijf dat in 1906 het daglicht zag. Van trekschuit tot modern logistieke dienstverlener, een geschiedenis in vogelvlucht.
Van een bedrijf dat in 1906 begon met één trekschuit in een nog vrijwel autoloze wereld, is Wesseling Transport uitgegroeid tot een moderne, veelzijdige dienstverlener in de logistieke sector. In 111 jaar heeft het bedrijf bepaald niet stilgestaan, maar één ding is nooit veranderd: Wesseling is nog steeds een familiebedrijf en zal, als het aan de huidige directie ligt, dat altijd blijven.
In 2006 bestond Wesseling honderd jaar. De vader van Marcel, John, liet de geschiedenis van het bedrijf op papier zetten en diende een aanvraag in voor het predicaat ‘koninklijk’. In het jubileumjaar 2006 werd dit toegekend, waarmee ‘hofleverancier Wesseling’ toetrad tot het selecte gezelschap van koninklijke bedrijven in Nederland.
Aan tafel in Sassenheim benoemen Marcel Wesseling en Wilfred van Wattum de meerwaarde van een familiebedrijf in het algemeen en Wesseling in het bijzonder. “Betrokkenheid. Hier werken betrokken mensen, dat dragen we uit.” Ook de leden van de samenwerkingsverbanden DHB en Teamtrans waarin Wesseling participeert, zijn familiebedrijven.
Overname
Marcel was als kind al vaak het bedrijf te vinden. Hij maakte vrachtwagens schoon, ging met de chauffeurs mee. Toch ging hij na de middelbare school niet meteen voor zijn vader werken. Hij doorliep eerst de IVA in Driebergen en werkte daarna enkele jaren in Duitsland bij een internationale expediteur. “Zo kon ik de benodigde werkervaring ‘buiten’ opdoen. Toen een neef van mijn vader in 1994 onverwacht overleed, maakte ik eerder dan verwacht mijn entree.”
Marcel doorliep diverse afdelingen: verkoop, planning, relatiebeheer en uiteindelijk operations. “Het paste goed bij me. Ik merkte hoe leuk ik het contact met de klanten en chauffeurs vond.” In 2001 nam hij de aandelen over van zijn vader John. Datzelfde jaar ging de huidige mededirecteur Wilfred van Wattum in het familiebedrijf aan de slag als medewerker op de planning en klantenservice. Ook de zussen van Marcel, Anja en Leonie werken in het familiebedrijf.
De vierde generatie
In 2012 werd Wilfred mede-aandeelhouder. De twee directeuren hebben de taken verdeeld: Marcel is als algemeen directeur verantwoordelijk voor operations, Wilfred is commercieel directeur. “Ik moest wel even mijn rol vinden”, vertelt Wilfred. “Ik was nu ‘een van de familie’ en dan werd het toch even stil als ik de kantine binnenkwam. Dat is nu niet meer zo.” Hoe was het voor Marcel, als ‘zoontje van de baas’? Verwachtte vader John meer van hem dan van anderen? “Nee hoor”, vertelt hij. “Ik ben niet vies van werken en bied graag de helpende hand. Ze weten hoe ik in elkaar zit. Ik ben van jongs af aan in de organisatie betrokken maar heb nooit op een gouden zetel gezeten.”

Klaar voor de toekomst
Wesseling Logistics heeft inmiddels 125 werknemers. De meesten komen uit de buurt, wat Wesseling tot een van de grotere werkgevers in de regio maakt. In Sassenheim, waar nog steeds het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd, is een crossdock-locatie. Hier worden 24 uur per dag vrachtwagens in- en uitgeladen en worden dagelijks goederen voor ca. 2.500 afleveradressen klaargezet. Op de warehouse-locaties verwerkt het familiebedrijf dagelijks circa 150 orders die voor 90% ook via de distributie van Wesseling worden afgeleverd in de Benelux. De overige 10% wordt afgehaald door externe vervoerders.
Marcel en Wilfred hebben de afgelopen jaren grote investeringen gedaan in panden, materiaal, automatisering en medewerkers. Hierdoor kan het bedrijf de ingezette groei aan en kunnen de vragen en behoeftes van de opdrachtgevers worden ingevuld.
Ook op vragen en ontwikkelingen in de markt speelt het bedrijf in. Zo heeft Wesseling naast de bestaande activiteiten een nieuwe Pharma warehousing geopend.
De twee eigenaren zien een stuk distributie van B2B-markt naar de B2C-markt verschuiven. “Door de toename van e-commerce zien we een groei in de B2C-markt en daarom investeren we ook in IT en aangepast materiaal om de particulier op de juiste manier te beleveren.”
De vijfde generatie
Zowel Marcel als Wilfred hebben jonge kinderen. “Ons doel is zeker om het bedrijf over te dragen aan de vijfde generatie”, vertellen ze. “Maar: ze moeten het willen én ze moeten het kunnen. We hebben de laatste jaren heel veel in het bedrijf geïnvesteerd waardoor het is ingericht voor de toekomst. Over tien, vijftien jaar zijn de kinderen oud genoeg om het eventueel over te nemen.”
Dit verhaal verscheen in 2018 in het special magazine Family Business, een uitgave van Goo Media in opdracht van Wesseling Logistics. Tekst: Florine Koning. Foto: Goo Media.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!