Niet te stuiten: de opmars van de infographic
Dat mensen tegenwoordig minder lezen wil niet zeggen dat tekst minder belangrijk is geworden. Lees bijvoorbeeld mijn post Lang leve tekst: effectieve webcontent bestaat uit woorden. Maar een webpagina met te veel of alleen maar tekst, is niet aantrekkelijk. Communicatie wordt effectief wanneer het gebruik van tekst en beeld in balans is. Dat verklaart de populariteit van de infographic: een illustratie die op een intelligente en compacte wijze een boodschap verwoordt. Verwoorden? Ja, want een infographic combineert tekst en beeld, ze versterken elkaar. Het is geen en/of maar en/en.
Op de Amerikaanse site Good vind je veel mooie infographics, zoals de bovenstaande.
Meer infographics? Diverse websites verzamelen ze, zoals:
Beste Florine,
Leuke korte post! Door de enorme stroom aan data die we vandaag de dag naar ons toe krijgen zie je inderdaad dat er, met name online, relatief steeds minder wordt gelezen. Het zal waaarschijnlijk te maken heb met tijd en de concentratie die niet kan worden vastgehouden. Vandaar de opmars van de infographic zoals je laat zien. Mvg, Mark