Een relatief jong (Amerikaans) fenomeen is de ‘content farm’: een bedrijf dat allerhande informatie online brengt met als enig doel hoog te eindigen in zoekmachine Google. Honderden tekstschrijvers produceren dagelijks vele duizenden teksten voor deze ‘page view generating machines’. Met die werkwijze drong content-fabriek Demand Media in 2009 door tot de top 20 van de machtigste bedrijven online. Datzelfde jaar constateerde webmagazine Read Write Web: ‘Whether we like it or not, success on the Web mostly comes from quantity and not quality.’

Verleid ze met content!
Die vaststelling blijkt voorbarig te zijn geweest, tenminste, als het aan het Content Marketing Institute van Joe Pulizzi ligt. De Amerikaan Pulizzi is een toonaangevend pleitbezorger van de gedachte dat originele, inspirerende, pakkende content leidt tot meer van waar je meer van wilt hebben: klanten, abonnees, donateurs enzovoort. Een aantrekkelijke website gaat dus niet alleen over het bedrijf zélf, maar richt zich in de eerste plaats op de interesses van de potentiële klanten. Verleid ze met content!

Slimme autobanden
Stel dat je handelt in autobanden, toon je dan alleen banden en prijzen, zoals al je concurrenten ook al doen? Of vul je je website met informatie over sterke, slimme en stille banden, een agenda met slipcursussen en een overzicht van de spannendste autoparcours? Geef je handige tips in geval van een lekke band en andere (kleine) technische ongemakken? Plaats je een korte film over de levenscyclus van een autoband, van grondstof tot milieuvriendelijke afvoer?

‘Engaging’
Door originele, inspirerende, pakkende content (‘engaging’, zoals de Amerikanen zeggen) toe te voegen, komen veel meer mensen op je website dan alleen die ene groep die nieuwe banden nodig heeft. Vergeet ook niet je bedrijf duidelijk te profileren: wie ben je, hoe werk je?
Het doel van al die content is uiteraard om deze potentiële klanten tot een aankoop te verleiden. Die aankoopbeslissing gaat een stuk makkelijker wanneer ze zich vertrouwd met je voelen. Neem dus zelf het initiatief en publiceer originele, inspirerende, pakkende content die jouw (potentiële) doelgroep aanspreekt. Onderscheid je van alle anderen. Dit is, in een notendop, contentmarketing.

Hoe interessant is jouw website?
Nu vrijwel de hele westerse wereld online is en de kracht van Google vele malen sterker is dan die van traditionele advertising, is het hoog tijd dat ook (culturele) instellingen en midden- en kleinbedrijven naar de inhoud van hun website kijken. Hoe interessant is die website voor een bezoeker, een potentiële klant/donateur/lid/abonnee?

Contentmarketing gaat voorbij aan technische schrijftrucs om hoog in de ranking van Google te komen. Die laatste past trouwens steeds zijn algoritme aan om contentfabrieken en SEO-verslaafden (Search Engine Optimalisation) de pas af te snijden. Een website met originele, inspirerende, pakkende content trekt vanzelf de lezers naar zich toe en – belangrijk – houdt ze vast en zorgt dat ze weer terugkomen. Steeds weer.

[Fotocredit: http://www.flickr.com/photos/myklroventine/3265009300/]

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *