PR mag journalisten ergeren, contentmarketing is hun concurrent
Het Rotterdamse PR-bureau Coopr nodigt regelmatig journalisten uit om hun beklag te doen over PR-bureaus. In de rubriek ‘PR-Klaagmuur’ was het nu de beurt aan Telegraaf-journaliste Paola van de Velde. In antwoord op stelling 15 (‘PR-bureaus verpesten de journalistiek’) wijst Paola op de rol van commercie en burgerjournalistiek die de journalistiek zouden verpesten. Ik zou hieraan willen toevoegen dat de journalistiek zelf ook een grote bijdrage levert aan de teloorgang van het vak.
Onzuivere werkwijze
Iedereen die veel te maken heeft met de media, weet hoe slordig (de meeste maar niet alle) journalisten werken. Het gaat niet alleen om een onjuiste weergave van feiten, maar ook om een onzuivere werkwijze. Twee recente voorbeelden.
1. Je wordt gebeld voor een quote in een groot verhaal, blijkt je quote het héle verhaal waardoor je ineens als autoriteit in de krant staat. Als je dat had geweten, dan…
2. Je wordt geïnterviewd en ziet tot je schrik dat de journalist jouw antwoorden zo in het verhaal heeft gemonteerd alsof je reageert op andere geïnterviewden (maar jullie zijn nooit samen geïnterviewd!).
Clichés
Dan zijn er ook nog de clichés en de vooroordelen die door herhaling (overschrijven) bijna onwrikbare waarheden worden. Om dat te corrigeren heb je veel PR nodig.
Wie ken je?
Verder is de factor ‘wie ken je’ echt te belangrijk geworden. Een goed netwerk vertaalt zich tegenwoordig in kolommen. Logisch dat bedrijven dure pr-bureaus in de arm nemen. Duur betekent dat het bureau een goed netwerk heeft. En een goed netwerk betekent dat er oud-journalisten werken. Dat nogal wat prominente journalisten terechtkomen in de goed betaalde corporate communicatie, heeft natuurlijk te maken met hun toegang tot de media.
Zelfreflectie
Ik begrijp dat redacties gedecimeerd zijn en journalisten onder grote druk staan, maar iets meer zelfreflectie zou de journalistiek goed doen. Een journalist aanspreken op een misser geldt bovendien als een doodzonde.
Contentmarketing
PR mag dan een ergernis zijn voor journalisten, PR vormt geen concurrentie. Contentmarketing is dat wel. Dat weet Coopr als PR-bureau natuurlijk als geen ander.
(Deze bijdrage kun je ook lezen op de site van Coopr.)
Fotocredit: Flickr.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!