Een feilloos gevoel voor visibility maakt dat Van Ginderen sinds 1970 zichtbaar is in het Haagse straatbeeld. “Maar ook: doen wat je belooft”, aldus grondlegger Sjaak van Ginderen. Het familiebedrijf is een begrip in Den Haag.

Hoewel Sjaak van Ginderen niet uit een ondernemersfamilie komt — zijn vader zat bij de Rijkspolitie — wist hij als kind al dat hij voor zichzelf wilde gaan werken. Na afronding van de mts en vervulling van zijn dienstplicht bij de Koninklijke Luchtmacht, ging hij aan de slag bij een installateur. “Na drie maanden wist ik al: ik ga voor mijzelf beginnen. In 1970 ben ik in de kelderbox van mijn ouderlijk huis begonnen met één klant. Mijn ouders wonen het prachtig. Die eerste klant was een vriend met een motor-revisiebedrijf. Ik legde er de elektrische installaties opnieuw aan.”

Tijdens zijn dagelijkse rit over de Laan van Meerdervoort passeerde de jonge ondernemer een leegstaand hoekpand. “Een eigen bedrijfspand vond ik professioneel. Bovendien wilde ik opvallen, wat met een hoekpand goed zou kunnen. Mijn ouders — maar ook mijn beide opa’s, oma, oom en tante — leenden mij geld om het pand te kunnen kopen.” 

Katoenen bedrading

Van meet af aan ging het goed met Van Ginderen. Overal in Den Haag lagen nog katoenen leidingen die vervangen moesten worden. Aanvankelijk ging Sjaak’s vader mee om in de weekenden draad te trekken, maar al snel waren meer handen nodig. De eerste medewerkers waren stagiairs van zijn oude school, de mts. Via die route zou Van Ginderen nog veel meer medewerkers verwerven van wie de meesten nog altijd voor Van Ginderen werken. 

Het vele werk maakte dat bedrijfswagens nodig waren. Sjaak: “In de jaren ‘70 kon je bedrijfsauto’s alleen in het wit, blauw of rood krijgen. Doordat ik gebruikte wagens van de PTT kocht, kon ik ze overspuiten in mijn gewenste kleur: geel.” Het was de geboorte van de iconische bedrijfswagen van Van Ginderen die nog altijd Den Haag doorkruisen.

Kiezen voor Den Haag

Van Ginderen bleef groeien. De ondernemer realiseerde zich dat hij enkel continuïteit zou kunnen leveren met kwaliteit. “Daarom koos ik ervoor om alleen in Den Haag en omstreken werkzaam te zijn. Klanten willen dat een probleem meteen wordt opgelost. Dat kun je alleen waarmaken als je dichtbij bent.”

In 1991 verhuisde Van Ginderen naar het huidige bedrijfsonderkomen, ook een hoekpand “met een hoge attentiewaarde”, zoals Sjaak van Ginderen zegt. Het pand werd gebouwd door de HABO. Sjaak: “Dit was mijn grootste klant en zo gaf ik wat terug.” Het typeert de manier van zakendoen van Van Ginderen. 

Sportsponsoring

In 1995 vergrootte Sjaak van Ginderen de naamsbekendheid van zijn bedrijf nóg meer door shirtsponsor te worden van voetbalclub ADO Den Haag. “Het heeft ons veel klanten gebracht”, stelt Sjaak vast. ADO was niet de enige club die Van Ginderen sponsorde. “We steunden zo’n twintig clubs, behalve voetbal ook handbal en hockey. Dat deden we via borden aan het sportveld. Deze clubs waren vaak klanten, we hadden er de elektriciteit aangelegd of vernieuwd en gaven zo wat terug. Later legden we ook alarminstallaties aan. Als dat eigenlijk te duur was, ruilden we voor sponsoring. Met alle clubs die we sponsorden, hadden we al een relatie. Er moest een verbinding zijn. Dat vond ik belangrijk.” 

In 2011 werd Sjaak persoonlijk geridderd in de orde van Oranje Nassau. Eerder nog, in 1995, had Van Ginderen de Zilveren Ooievaar, de ondernemersprijs van Den Haag, ontvangen als dank voor zijn bijdrage aan Haagse sportclubs en andere maatschappelijke diensten. 

“Als klanten een probleem hebben, willen ze dat dit meteen wordt opgelost. Dat kun je alleen waarmaken als je dichtbij bent.”

Sjaak van Ginderen

Waardering

Een jaar of tien geleden trok Sjaak van Ginderen zich terug uit het bedrijf, al komt hij nog elke week langs. “Ik heb altijd de kansen die ik zag, gegrepen”, reflecteert hij. “Natuurlijk moet het je ook gegund worden, maar die gunfactor verdien je door je afspraken na te komen. Ik ken niemand die spijt heeft van een samenwerking met Van Ginderen. Niemand!”

Onveranderd is elektriciteit de kernactiviteit van Van Ginderen. “We blijven groeien door te focussen op nieuwe ontwikkelingen en ervoor te zorgen dat medewerkers beschikken over de vereiste opleidingen.” Maar er is nog iets dat het succes van een onderneming bepaalt, voegt Sjaak toe. “Ik geef iedereen vertrouwen. Ik voel me sterk verbonden met de medewerkers, van wie de meesten al lang voor ons werken. Waardering is van groot belang, die geef ik. Ik ben trots op alles wat hier gebeurt.”

Van Ginderen werd in 1970 opgericht in Den Haag als eenmanszaak. In zijn bijna vijftigjarige bestaan is het Haagse bedrijf uitgegroeid tot een beeldbepalend elektrotechnisch installatie- en beveiligingsbedrijf in de regio Haaglanden met honderd medewerkers op de loonlijst, aangevuld met de nodige uitzendkrachten en ZZP’ers. 

Dit verhaal verscheen in 2019 in het special magazine Family Business, een uitgave van Goo Media in opdracht van Van Ginderen Tekst: Florine Koning. Foto: Van Ginderen.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *