“We zijn een klein bedrijf in een markt met een handvol grote spelers en moeten het hebben van innovaties en bijzondere producten.” In Twekkelo vertellen Diane en Jacqueline Roerink over Zuivelhoeve, een hecht familiebedrijf. 

“Trots om een familiebedrijf te zijn?” Nee, dat is Diane Roerink niet. “Een familiebedrijf is wat je bént. Ik ben wel trots op wat we mogen dóen.” In 1981 begon Diane, samen met haar man Gerjhan,  Zuivelhoeve. Allebei kwamen ze van de boerderij en hadden ze het idee dat hun dertig koeien best wel eens de leveranciers van mooie zuivelproducten konden zijn. Maar dan op een nieuwe manier. Diane: “We gingen op zoek naar andere manieren om melk te verwaarden. Waarom niet een mooi product maken en dat direct aan de consument aanbieden?”

Klompenschuur

In een oude klompenschuur op de boerderij van Diane haar ouders, begonnen ze hun winkel. “We verkochten pure zuivel: karnemelk, melk, kwark, yoghurt. We schepten de yoghurt in een emmertje en voegden fruit toe. Dat was iets nieuws en lokale kranten pikten het op. Die aandacht zorgde meteen voor aanloop. Onze klanten zagen waar het product vandaan kwam: van een echt boerenbedrijf, waar ook mijn opoe meehielp. Dat hij elke dag klokslag twaalf naar huis ging voor de lunch, ook al stonden er klanten in de winkel, vond men vooral leuk. Het maakte de authenticiteit van Zuivelhoeve als boerderijwinkel voelbaar. De transparantie die Zuivelhoeve ook nu nog kenmerkt, was er meteen.” 

Boerderijwinkel in de stad 

Kort nadat de eerste winkel was geopend,  openden Diane en Gerjhan een tweede winkel in Enschede-Zuid. “Dat klanten naar onze boerderijwinkel buiten stad kwamen, was bijzonder”, vertelt Diane. “Aangezien consumenten het liefst hun boodschappen in de buurt doen, wilden we ook een winkel vestigen in een woonomgeving, maar wel in de sfeer van onze boerderijwinkel.” Diane vond een smalle winkel van slechts 2,5 meter breed in een winkelcentrum, die ze ombouwde tot boerderijwinkel. Die winkel was de tweede met de naam Zuivelhoeve. 

In Twekkelo werkten Gerjhan en Diane dag en nacht aan de groei van hun bedrijf. Gerjhan richtte zich op het ontwikkelen van lekkere zuivelproducten terwijl Diane voor de winkels zorgde. Inmiddels zijn er 64 winkels in heel Nederland en komen er nog meer bij. 

Tweede generatie

In 2011 kwam dochter Jacqueline (32) in het familiebedrijf. Zij is verantwoordelijk voor de marketing. “Het was niet vanzelfsprekend dat dit zou gebeuren”, vertelt ze. “Ik had in Rotterdam bedrijfskunde gestudeerd en werkte bij een supermarktbedrijf, in een heel andere omgeving dan Zuivelhoeve. Op een dag realiseerde ik me dat ik ideeën had over de ontwikkeling van Zuivelhoeve en van het een kwam het ander. Ik ben dankbaar voor de kans die ik gekregen heb.”

Ook zus Jorieke (27) en broer Niels (24), allebei elders werkzaam, hebben aangegeven op termijn in het familiebedrijf te willen komen. Jacqueline: “We hebben alle drie wat met food. Houden ervan nieuwe smaken te ontdekken, rond te kijken in supermarkten, trends te zien, natuurlijk ook in het buitenland. We zijn geïnspireerd geraakt door onze ouders en het familiebedrijf. Hoe het is om met je familie te werken? Ontzettend leuk! We delen dezelfde passie.” 

Dessert Meesters

Diane: “We zijn vanaf de eerste dag van Zuivelhoeve bezig geweest ons bedrijf te innoveren. We zijn een klein bedrijf in een markt met een handvol grote spelers en moeten het hebben van innovaties en bijzondere producten. Naast onze originele Zuivelhoeve producten staan we altijd open voor nieuwe avonturen. Zo hebben we in 2015 Van der Poel Desserts toegevoegd, een familiebedrijf dat met ambachtelijke ijsrecepturen desserts maakt. Dat past goed bij ons!”

Van der Poel maakt al ijs sinds 1925 en heeft diverse ijssalons in het oosten van het land die zeer hoog staan aangeschreven. “Op een goed moment gingen ze naast hun beroemde ijs ook desserts maken, die tak hebben wij overgenomen. Om naamsverwarring met de ijssalons te voorkomen, hebben we ons bedrijf Dessert Meesters genoemd. De bijzondere recepturen van de familie Van der Poel vormen nog steeds de basis van ons ijs, aangevuld met nieuwe, eigen recepturen. Wij willen lekker ijs maken, premium ijs voor de feestdagen maar ook voor in het seizoen.” 

Roerink Food Family

De Dessert Meesters en Zuivelhoeve vormen samen de Roerink Food Family, die inmiddels 250 leden telt. Toch blijft de factor familiebedrijf een rol spelen. Diane: “Ik ken iedereen en iedereen kent ons. We zijn één familie.” De familie zélf breidt ook uit. Zo werkt schoonzoon Pepijn Lubbers in het familiebedrijf, voor Dessert Meesters. Pepijn: “Dessert Meesters is specialist in feestdagen, je zet echt iets bijzonders op tafel. In heel Europa en zelfs daarbuiten vinden de desserts hun weg, onder meer als private label van grote supermarktketens.” 

Ondertussen blijft ook Zuivelhoeve het assortiment van onmeunig lekkere zuivelproducten uitbreiden. Jacqueline: “Onze wens is dat je Zuivelhoeve echt overal tegenkomt, ook in België en Duitsland. In Nederland vind je onze zuivelproducten in supermarkten, in zorginstellingen, bij tankstations en op NS stations en natuurlijk in de 64 eigen winkels.”  

Transparantie

Tot op de dag van vandaag wordt de zuivel geproduceerd in de boerenomgeving in Twente. “What you see is what you get”, zegt Diane. “Transparantie kenmerkt de Zuivelhoeve.” Over één ding is ze minder transparant. “Onze yoghurt is zó stevig dat je hem met de vork kunt eten. Hoe we dat doen, is ons geheim. We hebben het productieproces in de loop der jaren natuurlijk wel gemoderniseerd. Ik ben trots op de kennis die is ontstaan. Ik vind het ontzettend mooi dat de tweede generatie nu werkzaam is in ons bedrijf. Het geeft me vleugels en geeft het werk nog meer glans. Het is mooi om door te geven wat we hebben opgebouwd.” 

Dit verhaal verscheen in 2019 in het special magazine Family Business, een uitgave van Goo Media in opdracht van Zuivelhoeve. Tekst: Florine Koning. Foto: Goo Media.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *